KJEMI nr. 4 - 2025

KJEMI 4 2025 Noen ord fra presidenten Vel overstått sommerferie! Vårherre har omsider skrudd på høstknappen her nord og klorofyllproduksjonen synker for tiden raskere enn USAs politiske renommé. Hva skjer i NKS i høst, og hva er i tankene for mitt siste år som president for selskapet? Vi starter med litt gladnytt fra Kjemi-OL. Den nordiske finalen fant sted på Chalmers i Gøteborg dette året og det ble bronsemedalje til Aron Levi Fimland-Kjæraas fra Akademiet Drammen Sundland. Gratulasjonsbrev har blitt oversendt og vi gratulerer nok en gang her i Kjemi – flott resultat, Aron! Du har representert norsk kjemi forbilledlig og vi er stolte av din prestasjon. Det som står på plakaten hos NKS sentralt denne høsten er selvsagt videreføring av ordinær drift med våre etablerte aktiviteter. Heriblant kan jeg nevne vår aktive deltagelse på LabDays Oslo 22.-23. oktober, som vi fått har gode avtaler med og som vil være synlig i vårt medlemsblad. Videre skal vi, sammen med Tekna, få gjennomført det nasjonale Nobelprisforedraget, som vi nå må kunne si er en etablert aktivitet. I tillegg til fag- gruppenes stipendordninger, så vil Hovedstyret fremover tilby reisestipender til studenter – dette ønsker vi i større grad å markedsføre fremover som en medlemsfordel. Videre vil vi planlegge neste møte mellom de nordiske kjemiske selskapene til våren, der NKS er vertskap for denne runden, og som vil finne sted på Island. Og dette er bare noe av det som skjer i tillegg til faggruppenes og lokalavdelingenes mange aktiviteter. I mitt siste år som president i NKS ønsker jeg å fokusere på å ferdigstille prosessene som vi har startet de siste årene så langt det lar seg gjøre. Ting tar alltid mer tid enn forventet, spesielt i en ideell organisasjon som vår. Et viktig prosjekt som jeg ønsker å se ferdigstilt er «renovasjonen» av NKS´ medlemssystem og nettsider, og det tror jeg er nærliggende å få til. Her er det også en del underprosjekter som venter på at dette skal bli realisert før de kan komme frem i lyset. Rekrutteringskampanjen som har vært på bordet i Hovedstyret en stund nå er også koblet til dette og vil sette fart når brikkene faller mer på plass. Vi trenger en «medlemspakke» som viser tilhørighet og hvilke fordeler som kommer med, og at det skal være attraktivt å bli medlem (for enkeltpersoner, institutter og bedrifter). Dette er viktig, og jeg har i all hemmelighet ønsket en slags MCGA-bevegelse (Make Chemistry Great Again), dog uten å ty til hjernevasking. Jeg tror vi har fått til en start ved å stabilisere medlemstallene de siste 3 årene, men vi ønsker at det skal gå oppover og at flere engasjerer seg i norsk kjemi. En viktig del av et slikt arbeid vil være å vitalisere lokalavdelingene, noe som enda er en liten hjertesorg hos meg fordi jeg ikke føler at vi har fått dette helt til slik som ønsket (med noen hederlige unntak!). Det er svært vanskelig. Hvordan hanker vi inn ildsjelene, eller får satt fyr på ilden? Alle tips mottas med takk. Hovedstyret vil følge opp med dialog, økonomiske insentiver og de aller beste intensjoner. Et siste punkt som har brygget lenge hos meg er noe som kom opp på Rådsmøtet i 2024 og ved flere anledninger før det. Kanskje NKS også må bli en mer offentlig stemme? Eksempelvis har akademiske kjemimiljøer i min presidentperiode uttrykt et ønske om en interesseorganisasjon som arbeider på et politisk plan, kanskje spesielt med tanke på finansiering. Jeg har så langt ikke tatt dette steget, hovedsakelig fordi jeg ikke kan så mye om hvordan man bør jobbe på dette planet og har egentlig lite til overs for politikere og deres snikksnakk, men også fordi jeg har følt at det vil ta oppmerksomhet fra min hjertesak, nemlig arbeidet med å revitalisere organisasjonen vår. Dette bør være på plass først slik at vi kan fremstå utad med større troverdighet og profesjonalitet. Jeg vil likevel i løpet av året starte litt med å videreformidle budskapet fra samarbeidet i IUPAC Presidents´ Forum som resulterte i en proklamasjon som oppfordrer regjeringer til å øke finansiering til grunnforskning i kjemi. Jeg tar gjerne meninger og innspill på hva som bør gjøres og hvordan vi kan utvikle dette punktet, men neste president og hovedstyre får bestemme den lang- siktige veien fremover. Jeg forfekter min kliniske optimisme for selskapets fremtid uansett veivalg! Ikke glem å bruke din stemmerett denne høsten for å beskytte våre viktige sosialdemokratiske verdier i en stadig mer stormannsgal verden. Ønsker forøvrig alle våre medlemmer og samarbeidspartnere en riktig fin høst! ●

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy