KJEMI nr. 2 - 2025

23 KJEMI 2 2025 makronivå og fysiske omgivelser. Dette er i tråd med en studie av Parker og kolleger17, som viste at mange av elevene kunne balansere reaksjonslikninger uten å forstå massebevaring på makronivå. Implikasjoner for kjemiundervisning Fra et naturfaglig perspektiv kan utekjemi være en tilnærming for å utfordre og utvikle egen for- ståelse av kjemifaglige begreper. Som vi har sett ble studentene utfordret til å gjøre koblinger mellom teori og de synlige fenomenene ute, og skolegården kan dermed bidra til en bedre kobling av mikro- og makronivået i kjemiundervisningen, som Soudani og kolleger13 etterlyser. Fra et naturfagdidaktisk perspektiv kan den erfaringsbaserte læringen i elevrollen, sammen med muligheten til å reflektere over de didaktiske mulighetene og utfordringene forberede lærerstudentene på å gjennomføre uteundervisning med egne elever i skolen. ● Referanser 1 Höper, J. & Køller, H.-G. Outdoor chemistry in teacher education – a case study about finding carbohydrates in nature. LUMAT: Research and Practice in Math, Science and Technology Education, 2018, 6, 27-45 2 Jegstad, K. M., & Sinnes, A. T. Chemistry teaching for the future: A model for secondary chemistry education for sustainable development. International Journal of Science Education, 2015, 37, 655-683. 3 Childs, P. E., Hayes, S. M. & O’dwyer, A. Chemistry and everyday life: Relating secondary school chemistry to the current and future lives of students. I Relevant chemistry education 2015, (s. 33-54). Brill Sense. 4 Krischer, D., Spitzer, P. & Gröger, M. “Chemistry is Toxic, Nature is Idyllic” – Investigation of Pupils’ Attitudes. The Journal of Health, Environment, & Education, 2016, 8, 7-13. 5 Smithenry, D. W. Integrating Guided Inquiry into a Traditional Chemistry Curricular Framework. International Journal of Science Education, 2010, 32, 1689-1714. 6 Talanquer, V. Macro, submicro, and symbolic: the many faces of the chemistry “triplet”. International Journal of Science Education, 2011, 33, 179-195. 7 Gilbert, J. K., Bulte, A. M. W. & Pilot, A. (2011). Concept Development and Transfer in Context-Based Science Education. International Journal of Science Education, 2011, 33, 817-837. 8 Overton, T. L., Byers, B. & Seery, M. K. Context-and problem-based learning in higher level chemistry education. Innovative methods of teaching and learning chemistry in higher education, 2009, 43-59. 9 Parchmann, I., Gräsel, C., Baer, A., Nentwig, P., Demuth, R. & Ralle, B. “Chemie im Kontext”: A symbiotic implementation of a context-based teaching and learning approach. International Journal of Science Education, 2006, 28, 1041-1062. 10 B orrows, P. Chemistry Doesn't Just Happen in Test Tubes. School Science Review, 2019, 100, 33-40. 11 De Jong, O., & Treagust, D. The teaching and learning of electrochemistry. I Gilbert, J.K., De Jong, O., Justi, R., Treagust, D., Van Driel, J.H. (eds) Chemical education: Towards research-based practice 2002, (pp. 317-337). Springer. 12 Goes, L. F., Nogueira, K. S. & Fernandez, C. Limitations of Teaching and Learning Redox: A Systematic Review. Problems of Education in the 21st Century, 2020, 78, 698-718. 13 Soudani, M., Sivade, A., Cros, D. & Medimagh, M. S. Transferring Knowledge from the Classroom to the Real World: Redox Concepts. School Science Review, 2000, 82, 65-72. 14 Höper, J., Jegstad, K. M. & Remmen, K. B. Student teachers’ problem-based investigations of chemical phenomena in the nearby outdoor environment. Chemistry Education Research and Practice, 2022, 23, 361-372. 15 Jegstad, K. M., Höper, J. & Remmen, K. B. Using the Schoolyard as a Setting for Learning Chemistry: A Sociocultural Analysis of Pre-service Teachers’ Talk about Redox Chemistry. Journal of Chemical Education, 2022, 99, 629-638. 16 Remmen, K. B., Jegstad, K. M. & Höper, J. Preservice Teachers’ Reflections on Outdoor Science Activities Following an Outdoor Chemistry Unit. Journal of Science Teacher Education, 2020, 1-19. 17 Parker, J. M., de los Santos, E. X. & Anderson, C. W. (2013). What learning progressions on carbon-transforming processes tell us about how students learn to use the laws of conservation of matter and energy. Educación Química, 2013, 24, 399-406. Ellen: Jeg har hatt Kjemi 1 og Kjemi 2 fra videregående, så jeg hadde om redoksreaksjoner da. Og vi snakket så vidt om det i fjor da vi hadde sånne oksidasjonstall og så vidt om det i begynnelsen av dette året. Men merka når vi ble sendt... «Finn redoksreaksjoner» så ble jeg sånn... [Hjelp-grimase] Sandra: For vi kan det bare litt sånn mekanisk liksom Ellen: Ja, så på en måte så syntes jeg at det var litt fint også å bare bli sendt ut sånn. Og bare finn redoksreaksjoner, men jeg opplevde at shit, jeg vet ikke hva en redoksreaksjon er. […] Okey jeg kan godt gjøre dette med likninger, men skjønner jeg egentlig hva det er liksom. Figur 4: Samtale mellom studenter med mye kjemifaglig bakgrunn.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy