21 KJEMI 2 2025 delen, som var inspirert av problembasert undervisning8, ble studentene introdusert til et fiktivt oppdrag fra driftsavdelingen ved universitetet: «Universitetet sliter med korrosjon på Campus. Velg ut et tilfelle av korrosjon på campus, gjør nødvendige analyser og gi driftsavdelingen et begrunnet forslag til hvordan dette problemet kan løses». Her skulle studentene velge seg et tilfelle av korrosjon og finne ut hvilket metall som korroderte ved hjelp av mobile testsett eller teststrimler (se Höper et al.14). Deretter skulle de lage en presentasjon til driftsavdelingen om hvordan dette korrosjonstilfellet kunne begrenses. I del tre reflekterte studentene over erfaringene fra undervisningsopplegget. Studentgrupper som samtykket til å delta i forskningsprosjektet ble utstyrt med GoPro- kameraer festet til én student per gruppe. Videoene gjorde det mulig å observere studentenes læringsprosess i klasserommet og i skolegården/campus fra ulike perspektiver, og ble brukt både til analyse og som refleksjonsverktøy i videreutviklingen av undervisningsopplegget. Funn fra studien Denne artikkelen er basert på tre tidligere studier av det beskrevne undervisningsopplegget14,15,16. Med utgangspunkt i datamaterialet og analysene i de tre artiklene har vi valgt tre overordnede funn som vi presenterer her: Bruk av skolegården som Figur 1: Eksempel på rust på Campus. Figur 2: Studentenes koblinger mellom fenomener og naturfaglige begrep. Grå bokser var begreper som begge grupper nevnte, mens hvite bokser ble nevnt av én av gruppene (hentet fra Jegstad et al.15). Foto: Jan Höper
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy