32 KJEMI 1 2025 forståelse. For eksempel har vi inkludert et bidrag om ild, fra en tid der jord, luft, ild og vann ble sett på som urstoffer som all materie var bygget opp av. Videre har vi med eksempler på oppdagelse av stoffer som vi i dag anerkjenner som grunnstoffer, men som ikke var definert som det i samtiden, for eksempel fosfor. Vi har også markert et tidsskille rundt 1789, der en moderne definisjon av grunnstoff ble lansert, nemlig at grunnstoff er et stoff som ikke kan brytes ned videre ved hjelp av kjemiske metoder. Tilbakemeldinger og forslag er velkomne! Vi håper at læringsressursen tidsreisegrunnstoff. no kan bidra til mer motiverende undervisning om grunnstoffene, periodesystemet og praksiser og tenkemåter i kjemi og naturfag. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger og forslag på hvordan vi kan forbedre ressursen. Vi håper også at lærere vil la seg inspirere til å utvikle sine egne elevaktiviteter knyttet til læringsressursen, og vi vil bli svært glade om noen ønsker å dele sine ideer med oss. Ta kontakt med unni.eikeseth@ntnu.no og/eller annette.lykknes@ntnu.no. Lenker: Læringsressursen: Tidsreise grunnstoff Lærerveiledning: Tidsreise grunnstoff: lærerveiledning (ntnu.no) Intervju med forfatterne om utviklingen av læringsressursen: God kjemi i klasserommet | NTNU Discovery Tidsreise grunnstoff er en digital tidslinje som viser hvordan praksiser og metoder har hatt betydning for utvikling av kjemifaget. For hver epoke er det tidslinjepunkter med utvalgte historier. Andre relevante ressurser for undervisning og læring om periodesystemet Undervisningsmateriale om periodesystemet utviklet ved NTNU for Erasmus+-prosjektet STEMkey (module 7 – The periodic system). Engelsk og norsk versjon finnes her: STEMkey – ICSE – International Centre for Stem Education (Velg så Downloads og STEMkey Module 7) Periodesystemet.no Unni Eikeseth og Annette Lykknes (2019). Periodesystemet. Fra alkymi til kjernekjemi. Museumsforlaget. Annette Lykknes og Brigitte Van Tiggelen (red.) (2019). Women in their Element. Selected Women’s Contributions to the Periodic System. World Scientific.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy