KJEMI nr. 1 - 2025

31 KJEMI 1 2025 oppgaver knyttet til tidslinja som kan være tilpasset alderstrinn, tema eller elevenes interesse. Vi har utviklet undervisningsaktiviteter tilpasset ulike skoletrinn trinn. Aktiviteter og lærerveiledning, inkludert aktuelt kompetansemål, forslag til læringsmål og tips til vurdering finnes her: Tidsreise grunnstoff: lærerveiledning (ntnu.no) Under gjengir vi to eksempler l på oppgaver; et fra naturfag Vg1 studieforberedende og ett fra kjemi 1: Vg1 SF: Forståelse av stoffene I denne oppgaven handler det om å drøfte hvordan utvikling av nye hypoteser, modeller og teorier om radioaktivitet og radioaktive stoffer har bidratt til at vi kan forstå og forklare verden rundt oss. Utforsk punktene på den digitale tidslinja tidsreisegrunnstoff.no som handler om radioaktivitet. Dette gjelder alle punktene fra 1896 til 2006, bortsett fra punktet 1913. Jobb først individuelt og skriv ned noen stikkord om det viktigste innholdet i hvert tidslinjepunkt. Hvilke nye hypoteser eller teorier om radioaktivitet kommer fram i tidslinjepunktene? Diskuter deretter sammen to og to: � Hvordan har forståelsen av radioaktivitet utviklet seg fra 1896 og til 2006/nåtid? � Hvilken hypotese utviklet Henri Becquerel om fenomenet han oppdaget i uranmineral? Kjemi 1: Hva betyr grunnstoffnavnene? Mange navn i periodesystemet er fremmedartete og vanskelig å forstå. I denne skal du bruke kjemihistorien for å forstå opphavet til navn på noen grunnstoffer. � Finn hendelser på den digitale tidslinja tidsreisegrunnstoff.no som beskriver opphavet til noen grunnstoffnavn. Du kan også bruke andre digitale kilder, f.eks. periodesystemet.no � Lag tre kviss-spørsmål til medelever der du skriver tre ulike alternative forklaringer på grunnstoffnavnet. � Gå sammen to og to og kviss hverandre om navnene. Ulike forståelser av grunnstoffer På tidslinja finnes eksempler på grunnstoffoppdagelser helt fra oldtiden og fram til nyere tid. De eldste eksemplene favner dermed ideer om hva et grunnstoff er som ikke samsvarer med dagens Kvinners betydning for utvikling av kjemifaget og oppdagelse av nye grunnstoffer er også noe som er lagt vekt på i ressursen. Bildet viser Ida Noddack, som brukte røntgenspektroskopi til å oppdage grunnstoffet rhenium sammen med Walter Noddack. Foto: KU Leuven Universiteitsarchief, Archives of Walter and Ida Noddack-Tacke, 52.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy