KJEMI nr. 1 - 2025

30 KJEMI 1 2025 I læreplanene i naturfag og kjemi er kompetansemål gruppert i såkalte kjerneelementer, sentrale områder i faget. For kjemi er det definert følgende kjerneelementer: 1) Praksiser og tenkemåter i kjemi, 2) Kjemiske bindinger og strukturer, 3) Kjemiske reaksjoner og 4) Anvendt kjemi. Det første kjerneelementet handler blant annet om hypoteser, teorier og metoder i faget og hvordan disse utvikles og brukes. For naturfag finnes et tilsvarende kjerneelement som heter Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. I læreplanen er det spesifisert at arbeidet med kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter skal kombineres med arbeid knyttet til de andre kjerneelementene. Det finnes få digitale ressurser for undervisning og læring om naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter på norsk. Vi har derfor utviklet en digital læringsressurs for praksiser og tenkemåter i kjemi og naturfag, med utgangspunkt i grunnstoffer og periodesystemet: https://tidsreisegrunnstoff.no. Til grunn for utviklingen av ressursen ligger forskningsbasert kunnskap i kjemihistorie, didaktikk og pedagogiske prinsipper om utforskende og teknologisk-pedagogisk undervisning. Læringsressursen er en digital tidslinje som presenterer noen episoder fra historien om grunnstoffoppdagelser og bidrag knyttet til utviklingen av periodesystemet. Vi har valgt metoder og arbeidsmåter som utgangspunkt for valg av punkter på tidslinja, og disse er sortert i tidsepoker. Epokene er delvis overlappende for å illustrere at utviklingen ikke er lineær, men foregår med ulike mål parallelt. Når man klikker på et ikon, popper det opp en kort tekst, ett eller flere bilder og i noen tilfeller en video. Læringsressursen kan karakteriseres som en «myldreressurs», som innebærer at det ikke er en bestemt måte å utforske tidslinja på eller en bestemt oppgave som skal løses. Dette gjør at ressursen er fleksibel og kan brukes til undervisning og læring om mange ulike temaer innenfor kjemi og naturfag; som for eksempel edelgassenes egenskaper, kvalitativ analyse, batteriet, elektrolyse, spektroskopi eller radioaktivitet. Ressursen er relevant både for lærerstudenter og elever i skolen. Lærere kan også utvikle utforskende Tidsreise grunnstoff – en digital læringsressurs om periodesystemets historie Etter Fagfornyelsen skal elever i naturfag og kjemi lære om naturvitenskapelige og kjemiske praksiser og tenkemåter. Vi har utviklet en digital læringsressurs om temaet, med utgangspunkt i periodesystemets historie. Av Unni Eikeseth og Annette Lykknes, Institutt for lærerutdanning, NTNU I ressursen er det lagt vekt på å få fram hvilken betydning nye metoder har hatt i oppdagelsen av grunnstoffer. Her ser vi en illustrasjon av spektroskopet. Illustrasjon Science History Institute, offentlig eie.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy