4
KJEMI
5
2013
Karl Jørgen Gurandsrud
Hovedaktiviteten til katalyseforskerne ved
Norges teknisk-naturvitenskapelige uni-
versitet (NTNU) konsentrerer seg omkring
den såkalte Fischer-Tropsch-syntesen (FT-
syntesen). Her lages diesel fra syntesegass
som består av karbonmonoksid (CO) og
hydrogen (H2).
Syntesegassen kan lages fra metan
(CH4) som det er store mengder av i natur-
gass. Det har vi god tilgang på her i Norge.
Den kan også lages fra kull eller, mer
fremtidsrettet, fra biomasse, noe NTNU-
forskerne jobber med i økende grad. De
bruker da avfall fra skogindustrien.
FT-syntesen krever bruk av katalysator
er, og det er katalysatorer, først og fremst
metalliske katalysatorer, NTNU-forskerne
har konsentrert seg om. De undersøker i
detalj katalysatorene og reaksjonene de
inngår i, for å forstå hvordan katalysatoren
virker slik at de kan forbedre dem.
Pore- og partikkelstørrelser hos kataly-
satorene er viktige stikkord. Forskningen
støttes av blant annet Forskningsrådets pro-
gram for katalyse og organisk syntetisk
kjemi – KOSK II.
Katalysatoren
bestemmer produktet
Når kjemikerne har laget syntesegass fra
for eksempel metan, vil det som skjer
videre med gassen, avhenge av hvilken
katalysator de bruker.
– Katalysatorene er aktive og selektive
og bestemmer produktet. Uten katalysator
sitter du fortsatt igjen med karbonmonok-
sid og hydrogen ved 200–300 grader, for-
klarer professor Anders Holmen ved
NTNU.
– Med nikkel (Ni) som katalysator får
du metan, med kobberoksid og sinkoksid
(CuO/ZnO) får du metanol (CH3OH) og
med kobolt (Co) eller jern (Fe) får du lange
karbonkjeder som kan brukes til å lage
bensin og diesel.
– Når vi skal lage diesel, må vi se hva
som gir mest mulig av de lange karbon
kjedene med over tjue karbonatomer. Vi har
jobbet mye sammen med Statoil for å opti-
malisere denne prosessen. Produktet er rett
og slett voks, som i prinsippet kan brukes
som skismøring, som videreforedles til
diesel, sier Holmen.
Må ikke være for små
Kjemikerne vil ha mest mulig av ønsket
produkt, de lange karbonkjedene, når det ut-
fører en FT-syntese, slik at det blir økono-
misk lønnsomt. I tillegg er det et poeng at
reaksjonene skal være miljøvennlige,
rimelige og sikre.
En av de tingene katalyseforskerne
studerer, er hvordan størrelsen på kataly-
satorpartiklene påvirker reaksjonen.
I jakten på hva som er de beste reaksjons
betingelsene, er det vist at reaksjons
hastigheten i FT-syntesen synker dersom
koboltpartiklene er under ti nanometer (én
nanometer er én milliarddels meter).
Forskerne ved NTNU har prøvd å for-
klare hvorfor det er slik. De har blant annet
brukt isotoper for å studere i detalj hvor mye
karbonmonoksid og metan som binder seg
til overflaten av kobolt, og hvor lenge disse
molekylene sitter på overflaten.
– Det viser seg at små koboltpartikler
fører til at det blir for sterk binding, og da
går reaksjonshastigheten ned. Når man
bruker kobolt som katalysator, må altså ikke
partiklene være for små. Denne kunnskapen
er viktig for den industrielle utnyttelsen,
understreker Holmen.
Krever riktig tilbehør
Katalysatorene som brukes i FT-syntesen,
trenger porøse støttematerialer, såkalte
bærere, som de festes til slik at de får stor
overflate og blir mer stabile.
Holmens professorkolleger, De Chen
og Magnus Rønning, har jobbet med å lage
nanofibre av karbon som kan være bærere
for koboltkatalysatorer. De har testet ut
nanofibre som har ulik form og størrelse,
og sett hvordan det påvirker katalysatorene.
– Vi jobber også med å feste karbonna-
nofibrene til andre tredimensjonale mate-
rialer som filtmaterialer av karbon og
keramiske monolitter, siden de ørsmå
karbonnanofibrene utgjør en helserisiko
dersom de ikke er bundet opp til noe, sier
Chen.
Rønning har i tillegg prøvd å finne pro-
motorersomøkeraktivitetentilkatalysatoren.
Han har undersøkt hvordan rhenium (Re)
og nikkel (Ni) påvirker aktiviteten til
kobolt.
– Rhenium senker aktiveringstempera-
turen og øker selektiviteten til kobolt slik
at vi får mer av ønsket produkt. Vi må
undersøke hvordan den gjør det, om den
for eksempel påvirker kobolt indirekte
ved å påvirke bæreren. Vi studerer promo-
toren med flere spektroskopiske teknikker
der vi bruker ulike typer stråling som
røntgen og får ut spekter som vi kan ana-
lysere for å få informasjon om dette, for-
teller Rønning.
Forskerne gjør blant annet forsøk i ør-
små kapillærreaktorer i synkrotronen i
Grenoble som har svært sterk stråling.
Der kan de studere hva som skjer med
katalysatoren når den blandes med synte
segass og se hvordan promotoren på
virker den.
Rensing av hydrogen
Syntesegass kan også brukes til å fram-
stille ren hydrogengass som kan brukes
som drivstoff i brenselceller. Både Chen
og Rønning jobber med å karakterisere
katalysatorer som kan brukes til å fjerne
karbonmonoksidet fra syntesegassen.
Rønning bygger blant annet opp nye mi-
krostrukturreaktorer med katalysator for å
oksidere karbonmonoksidet slik at det fjer-
nes fra hydrogenet som karbondioksid
(CO
2
).
– Vi har funnet ut at kobbercesiumoksid
(Cu-CeO
2
) på et tredimensjonalt nettverk
av karbonnanofibre som igjen er festet på
karbonfilt, egner seg godt for dette formå-
Bedre ressursutnyttelse
med Fischer-Tropsch
Naturgass, kull og biomasse kan bli til både diesel og hydrogengass. Forskere ved NTNU arbeider
med å utvikle katalysatorer som gjør den industrielle produksjonen av disse drivstoffene mer
effektiv. Noe av dette arbeidet er finansiert fra forskningsprogrammet KOSK II.