KJEMI nr. 4 - 2017

KJEMI 4 2017 15 H ovedformålet med Eurovariety er å dele kunnskap og erfaring knyttet til undervisning av kjemi på universitetsnivå. Tittelen for årets konferanse var «University Chemistry Education for the Challenges of Contemporary Society», og over 70 deltagere fra 29 land delte sine erfaringer gjennom foredrag og presentasjoner. Konferansen gikk over tre dager. I tillegg til plenumsforedrag og parallellsesjon­ er med kortere foredrag, ble det holdt posterpresenta- sjon og workshops. Sesjonene ble ledet av de ulike landenes delegater til EuCheMS Division of Chemical Education. Her trekkes et av plenumsfordragene og en workshop frem, da begge var både interessante og relevante. Michael K. Seery fra School of Chemistry, University of Edinburgh holdt konferansens første plenumsforedrag med tittelen «Learning in the 21st century laboratory». Til tross for betydelige ressurser og tid brukt til laboratoriearbeid, synes ikke lærings- utbyttet å stå i forhold til ressursbruken. I foredraget pekte Seery på noen veletablerte prinsipper fra littera- turen om læring i laboratoriet, og illustrerte hvordan disse kan innarbeides i planen for laboratorieunder- visning. Dette inkluderte studentenes arbeid før laboratorieundervisningen (prelab), bruken av «inquiry learning» og vurdering og tilbakemelding. Spesielt interessant var Seerys bruk av videofilming i forbindelse med studentenes hverandrevurdering i laboratorieundervisningen, og bruken av «digitale merker» (digital badges) som en form for mikro- akkreditering studentene fikk ved å vise at de mestret spesielle laboratorieferdigheter og instrumentering. I workshopen «Teambased learning – Take an aca- demic, a class of students and scratch cards!» fikk deltagerne, under ledelse av Dr Laura Hancock og Dr. Tess Phillips fra Keele University (UK), en prak- tisk introduksjon til Team Based Learning. Dette er en form for samarbeidende læring som ved hjelp av en bestemt rekkefølge av individuelt arbeid, gruppear- beid og umiddelbar tilbakemelding, skaper et motiverende rammeverk der studentene holder hver- andre ansvarlig for å møte forberedt til undervisning­ en og til å bidra i diskusjon. Det sosiale og kulturelle programmet rundt selve konferansen var svært bra. Det ble holdt en mottakel- se i atriet i konferansebygningen, akkompagnert av en strykerkvartett. Før selve konferansemiddagen var det en guidet tur til det kongelige palasset. Her fikk vi se både «The Royal Palace» og «The White Palace». Det kongelige palasset er i dag hjemmet til kronprins Alexander og hans familie. Konferansemiddagen ble holdt på en restaurant i Skadarlija, det gamle roman- tiske bohemkvarteret i Beograd, med tradisjonell serbisk folkemusikk som en del av underholdningen. Fra Norge var vi to deltagere, inkludert en delegat til årsmøtet i EUCheMS Division of Chemical Education som ble holdt rett i etterkant av konferan- sen. Av de andre nordiske landene var Sverige og Finland representert. Eurovariety 2017 fremstod som godt organisert og var alt i alt en interessant og nyttig konferanse. / Konferanselokalet, «The rectorate of the University of Belgrade». Foto: Shutterstock.com Skadarlija, det gamle romantiske bohemkvarteret i Beograd. Atriet i konferansebygningen ble brukt til lunsj og som mingleområde i pausene.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy